Vedlikehold av båt - høst og vinter

Picture of Stian
Stian

- med erfaring som båteier siden 1995.

Publisert: September 2025

Med en fantastisk sommersesong bak oss, kommer høsten oss atter en gang i møte – med de utfordringer dette gir for fritidsbåteiere og brukere.

Vedlikehold høst

Skal du ut på sjøen på høsten og i vinterhalvåret, bør både sikkerhetsutstyret og ikke minst båten være tilpasset forholdene.

Værforhold og lavere temperaturer stiller større krav til alt fra personlig sikkerhetsutstyr til tekniske innretninger og det tekniske vedlikeholdet om bord.

Et godt høstvedlikehold betyr færre problemer når våren melder seg – og tryggere båtliv dersom du planlegger å bruke båten gjennom vinteren.

Enten du setter båten på land eller lar den ligge i vannet, er det noen punkter du alltid bør ha på sjekklisten.

Våre tips etter mange år på sjøen, inkludert en håndfull kvalitetsprodukter som kan handles i vår nettbutikk.

Motorteknisk

  • Drivstoff – Diesel
    • Forsikre deg om at alle pakninger på påfyllingslokk og stusser er tette. Smør gjerne opp med et tynt lag syrefri vaselin.
  • Fyll opp tanken.
    Kondens i tanken kan føre til vann i drivstoffet, som igjen skaper startproblemer og bakterievekst.

  • Tilsett konserveringsmiddel i drivstoffet.
    Spesielt viktig for diesel, som kan utvikle dieseldyr når den står lenge.
  • Vårt produkttips: QMI Dieselforbedrer.
    Produktet som binder vann, og fjerner livsgrunnlaget for dieseldyr.
 
  • Motor:

    • Motoroljens hovedoppgave er å sørge for reduksjon av slitasje på friksjonsflater, kjøle komponter i maskineriet samt forhindre korrosjon. En båtmotor i vinteropplag møter noen utfordringer.
       
      • Bytt olje og filter før vinteropplag.
      • Bytte av motorolje: Mange fritidsbåtmotorer anbefales å gå med mineralsk olje, som ikke har de samme egenskapene som «long life» motorolje med syntetisk oppbygning – typisk brukt på bilmotorer.
        • Motorolje trekker til seg fukt, og kan bli forurenset med drivstoff og kjølevæske i løpet av sesongen. Dette reduserer oljens evne til å blant annet motstå korrosjon. Gammel olje inneholder syrer og partikler som kan skade motoren dersom den står ubrukt over vinteren.
        • Stempelringer vil alltid slippe gjennom noe av drivstoffet i forbrenningskammeret over til oljen. Drivstoff i oljen fører til at denne tynnes ut, og mister mange av de viktige egenskapene som kreves for optimal beskyttelse av din båtmotor.
        • En fritidsbåtmotor brukes ofte svært få timer i løpet av et år. Typisk 50 – 100 timer. I praksis står denne seg i hjel. Likevel bør ikke motoren startes i løpet av vinteren; en kaldstart uten særlig belastning gjør mer skade enn å la den få stå i ro. Ønsker man å tørne maskinen; kan man enten tørne den manuelt eller ta en rask oppstart med stoppknappen inne. Bakdelen med å starte motoren vinterstid, er ikke bare at motoren får en unødvendig kaldstart, men det tar også lengre tid å bygge opp tilstrekkelig oljetrykk og smørefilm med kald olje. Dersom du har konservert saltvannskretsen; må også dette utføres på ny.
        • Motoroljens additivpakke reduseres, selv med lite bruk. En motorolje «brukes opp» i praksis, enten motoren går eller står stille. 
        • Et generelt godt råd: Ikke bytt motorolje på gangtimer, men på kalenderdager. Høsten er en god anledning.

          Følg motorprodusentens anbefalinger.

Lyst å lære mer om hvor skitten dieselen er?

  • Kjølevæske
    • Hovedoppgaven til kjølevæsken på en båtmotor er å overføre varmeenergi til varmeveksler.
      • Kjølevæske inneholder tilsetninger som forhindrer korrosjon og smører simmerringer og pakninger.
      • Tilsetningsstoffer reduseres over tid. Kjølevæske skal derfor byttes med faste tidsintervallerI båt bør kjølevæske byttes langt oftere enn på bil, til tross for at man bruker «long life» produkter.
      • Kjølevæske, også ofte omtalt som frostvæske, forhindrer frostsprengning i minusgrader.
      • Kjølevæske i båt er ofte utsatt for utfelling av metallpartikler fra varmeveksler, varmtvannstank og varmeregister/kupevarmer.
      • Høsten er en god anledning til å sjekke og eventuelt bytte kjølevæske på båtmotor.

        Følg motorprodusentens anbefalinger.

  • Batterier
    • Blybatterier bør vedlikeholdslades året rundt. Spesielt viktig er dette i vinterhalvåret med mindre bruk og lavere temperaturer.
      • En skikkelig vedlikeholdslader kan stå tilkoblet batteriet året rundt.
      • Solceller kan være et godt alternativ for vedlikeholdslading, forutsatt en skikkelig regulator. Men kan gi lite utbytte vinterstid.
      • Temperaturkompensert lading øker levetiden for blybatterier.
Corroded battery

Det elektriske anlegget

  • Har du hatt en problematisk sesong i forhold til strøm om bord, er kanskje vinterhalvåret en god mulighet for å ta en opprydning på det elektriske anlegget.

    • Vi kan hjelpe deg med å få en oversikt, og en plan for utbedring.
    • Det er lettere å få hjelp utenom sesong; når alle kommer samtidig i April og Mai blir det fort mye ventetid og tomt på lager. 
    • Skaffer du deg en oversikt på høsten, får du bedre tid til å ta et beslutningsgrunnlag.

      • Elektrisk utstyr for bruk i båt er kostbart, men det svarer seg sjelden å bruke rimeligste alternativer.
      • En god installasjon krever både gode produkter, god kunnskap og tid for planlegging og montasje.
      • Det er svært få aktører med dokumentert kompetanse. Sjekk bakgrunn og referanser.
      • Feil på elektriske anlegg kan føre til både brann og eksplosjon, men også berøringsfare.
      • Et velfungerende elektrisk anlegg gir ikke bare økt sikkerhet for de om bord, men også langt høyere trivsel!
Dårlig utført 12V anlegg batteri i båt
En sikker og trygg installasjon?

Landstrøm

    • Gir gode forutsetninger for å drive batteriladere, frostvakt, avfukter og alarmsystem! Men kan også gi utfordringer:
      • Galvanisk tæring – hvor det går krypstrøm via vått metall tilbake til landjord.
        • Vi anbefaler å installere skilletrafo. Dette er eneste fullt ut lovlige og sikre løsning.
        • Noen gir råd om å «klippe jordkabel» – dette er ikke bare et utrolig dårlig råd, men er også livsfarlig!
        • Mange bruker materiell beregnet for bolig om bord i båt. Maritime installasjoner krever egnet materiell. Vibrasjon, fukt og miljøet om bord i en båt krever materiell og utstyr som er konstruert for dette.
 
      • Avbrudd på landstrøm kan gi utfordringer.
        • Vi anbefaler å installere et styringssystem med overvåkning.
        •  Brann i elektriske anlegg.
          • Et godt vedlikeholdt elektrisk anlegg representerer i seg selv ikke en brannfare.
          • Korrosjon er en utfordring i maritime elektriske anlegg.
          • Vi anbefaler sjekk av fagfolk og preventivt vedlikehold.
          • På generelt grunnlag anbefales det å installere brannvarslere med fjernvarsling. Selv om du ikke er om bord, kan nabobåten ha folk om bord, og risikere liv og helse ved branntilløp i en båthavn. Også materielle verdier kan reddes ved tidlig varsling.
          • Landstrømkabler og kontakter bør være av god kvalitet, spesielt konstruert for det tøffe maritime miljøet. En båt beveger seg kontinuerlig, og landstrømkabel og kontakter må være tilpasset dette. Det er kontinuerlig eksponering av saltvann og saltholding luft. Velg produkter som er tilpasset dette miljøet: Dette finner man sjelden i hyllene på samme varehus som har alt på ett sted.

Fukt

Renhold

  • Utvendig
    • Vask båten grundig etter siste tur, og gjerne påfør et lag voks eller gelcoatbeskyttelse før vinteren.
    • Sjekk for småskader i gelcoat og reparer før vann får mulighet til å trenge inn.
      Små hull og riper trekker til seg vann, som kan fryse og gi større skader.
    • Sjekk grundig for lekkasjer. Dersom lekkasjer i vinduer, luker eller gjennomføringer ikke blir tettet før ferien, risikerer man langt større konsekvenser i form av mugg, fuktskade på interiør og potensiale for frostsprengning i glassfiberlaminat, materialskjøter og liknende.
  • Innvendig
    • Smuss, organiske rester og annet gir grobunn for mugg og bakterier. Godt renhold er alltid en god start på vinteropplaget!
    • Grønske og smuss kan gi glatte trøflater, og opphopning av vann som fryser til is. Dette kan bli en sikkerhetsrisiko når du skal bruke båten, eller bare innom på inspeksjonsrunder iløpet av vinterhalvåret.
    • Blader, rask og smuss kan tette dreneringshull og kanaler. Et velfungerende dreneringssystem er viktig for å unngå at nedbør havner inn i båten, spesielt høst og vinterhalvåret med nye nedbør.

Tauvverk

  • Fortøyninger:
  • Sjekk over tauvverk, innfestninger og strekkavlastere.
  • Fortøy for storm. Gjerne legg på et ekstra sett med fortøyninger, så er du forberedt for høst og vinterstormene.
    • Seilbåteiere bør dessuten sjekke at alle fall og skjøter er skikkelig festet og strammet opp.
    • Seil kan med fordel tas ned, og lagres innendørs. Vinterhalvåret kan også være en god mulighet for sjekk hos seilmaker.
  • Dersom  seilbåten går i vinteropplag, kan tauvverk i løpende rigg tas ned for vask og vedlikehold.
  • Stramm opp fall og sikre dem best mulig for å redusere slag mot riggen i høst og vinterstormene.

Redningsutstyr og sikkerhetsmateriell

 

Vann og pumpesystemer

 

  • Tøm vanntanker, pumper og toalett.
    Vann som fryser utvider seg og kan ødelegge både rør og pumper.
  • Kjør giftfri frostvæske gjennom systemet for å hindre skader.
    Dette gir ekstra trygghet dersom noe vann ligger igjen i systemet.
  • Sjekk at du har automatisk lensepumpe installert, og at denne faktisk fungerer.
    Hvert år synker flere fritidsbåter som følge av vanninntrengning.
  • Koble opp varsling til mobiltelefon dersom høy vannstand om bord.

Oppsummering

Et godt høstvedlikehold gjør at båten holder seg i topp stand gjennom vinterhalvåret, og du slipper ubehagelige overraskelser neste sesong.


Har du flere tips? Vi vil gjerne høre fra deg. Send oss gjerne en e-post!