Picture of Stian
Stian

- med et hjerte for sikkerhet

Redningsflåter

 

Innledning

En godkjent redningsflåte er det mest sentrale redningsutstyret du har om bord.

Evakueringsmulighetene på sjøen er veldig begrenset, og det kan ta tid før hjelpen kommer frem til akkurat der du er. Jo lengre fra land og trafikkerte farvann man går, jo større blir også konsekvensen dersom noe skulle skje.

Imidlertid skjer uønskede hendelser også i hjemlige farvann, hvor brann om bord kanskje må sies å være den vanskeligste nødsituasjonen å kunne håndtere. Å ha en redningsflåte om bord gir deg et større handlingsrom og en ekstra trygghet, som få andre typer redningsutstyr tilbyr.

En redningsflåte er derfor en avgjørende del av sikkerhetsutstyret om bord, uansett om du ferdes på innsjøer, langs kysten eller på åpent hav. Mange båteiere tror at redningsflåter kun er nødvendig for havseilas, men statistikken viser noe annet. I fritidsbåter blir redningsflåten oftest brukt ved plutselige lekkasjer eller brann om bord – situasjoner som kan oppstå like gjerne i rolig skjærgård som ute på havet.

Når uhellet først er ute, teller hvert sekund. En redningsflåte for fritidsbåt gir deg et trygt og raskt alternativ til å komme deg i sikkerhet, selv under krevende forhold. 

En redningsflåte erstatter ikke øvrig redningstutstyr.

I denne artikkelen får du informasjon om:

  • Anbefalinger og krav

  • ISO 9650 standarden

  • Forskjellen mellom Type I (gruppe A og B) og Type II

  • Hva du bør sjekke når du velger flåte (materialer, garantier, overhaling, levetid)

  • Plastimo sin rolle innen sikkerhet, kvalitet og garanti

  • Reelle redningshistorier

Sikkerhetskveld Stavanger Seilforening

Krav og anbefalinger til redningsflåter i fritidsbåt i Norge

Å ha riktig sikkerhetsutstyr om bord er avgjørende for trygg seilas, spesielt i norske farvann hvor været kan snu raskt og sjøtemperaturen er relativt sett lav store deler av året. I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over hvilke krav og anbefalinger som gjelder for redningsflåter i fritidsbåter i Norge.

Vi anbefaler også å lese artikkelen om redningsutstyr.

 

Anbefalinger fra Sjøfartsdirektoratet

For fritidsbåter som skal:

  • Krysse fjorder

  • Seile i åpent hav

  • Operere i værutsatte farvann

  • Seile i kalde områder eller om vinteren

    – Anbefales det å ha en godkjent redningsflåte om bord.


Denne bør være:

  • Sertifisert etter ISO 9650-1 for havseilas

  • Eller ISO 9650-1 type B / ISO 9650-2 for kystnær seilas

Flåten bør også være lett tilgjengelig og plassert slik at den raskt kan sjøsettes, for eksempel montert med hydrostatisk utløser om bord.

 

Er det påbudt med redningsflåte i fritidsbåt?

Per i dag er det ingen lovpålagte påbud om å ha redningsflåte i fritidsbåter under 24 meter i Norge. Men det finnes:

  • Krav om egnet redningsutstyr i henhold til fartøyets størrelse, antall personer om bord og seilasens art (Forskrift om krav til sikkerhetsutstyr i fritidsfartøy).

  • Anbefalinger fra Sjøfartsdirektoratet om å ha redningsflåte om bord ved seilas langt fra land, i åpent hav, eller i værutsatte områder.

Regatta og organisert seilas

Deltakelse i regattaer, spesielt de som går utaskjærs eller over åpent hav eller andre typer organiserte seilaser –  stiller egne krav til sikkerhetsutstyr. For mange av arrangementene kreves det at man har med seg redningsflåte.

I korte trekk er kravene:

  • ISO 9650-1 redningsflåte

  • Godkjent redningsutstyr for antall personer om bord

  • Flåten må være innenfor serviceintervallet og inspisert av autorisert verksted

Dette er vanlig praksis både i norske og internasjonale regattaer, og følger ISAF Offshore Special Regulations – OSR.

 

Forsikring og trygghet

Selv om det ikke er et formelt krav, vil enkelte forsikringsselskaper kunne kreve redningsflåte ved:

  • Seilas i vinterhalvåret

  • Lenger distanseseilaser utenfor fastlandet

  • Ønske om utvidet dekning

Uansett er en redningsflåte et viktig redningsutstyr i en nødsituasjon hvor man må forlate båten, og i enkelte scenario kan det tenkes at dette må skje fort. Brann er alle båteieres største frykt. Tall fra finans norge indikerer rundt 300 fritidsbåtbranner årlig her til lands.


Min erfaring fra utallige besøk om bord hos kunder, er at de fleste båter har tekniske svakheter
– mange som kan forårsake branntilløp.

Andre eksempler på nødsituasjoner som krever rask evakuering, kan for eksempel være plutselig stor vanninntrengning eller kollisjon. Det kan være med et flytende objekt, eller et annet fartøy.

Spesielt dersom man er flere om bord, vil en redningsflåte være en god investering i egen sikkerhet. En slepejolle eller gummibåt vil ikke ha de samme egenskapene, spesielt ikke i dårlig vær. 

For de som har vært utaskjærs eller ute på havet i litt dårlig vær – er det opplagt at en gummibåt uansett ikke vil være et særlig godt hjelpemiddel i en nødsituasjon i grov sjø.

Krav om å ha redningsflåte om bord er fornuftig og er der av en grunn. Ikke minst er sertifisering og strenge krav til selve redningsflåtene i seg selv en god trygghet. Handler man av en kjent produsent som har lang erfaring med produksjon av redningsflåter, er også dette et viktig moment – å utvikle og produsere denne typen produkter av høy kvalitet krever både erfaring og kompetanse.

Man kan derfor som fritidsbåtbruker tenke seg til at det kanskje ligger gode intensjoner bak anbefalingene og at investering i egen beredskap og sikkerhet bør stå høyt på prioriteringslista.

Det er dyrt å kjøpe, eie og vedlikeholde en fritidsbåt. Dessverre prioriterer mange sikkerhetsutstyret ned, enten på grunn av begrenset erfaring og kompetanse for sikkerhet på sjøen eller et begrenset budsjett. En mulighet kan da være å leie dyrt utstyr som f.eks. redningsflåte. Sikkerhet Om Bord er en aktør som tilbyr utleie av redningsflåter.

ISAF logo

For seilere som deltar i regatta er ISAF OSR – Offshore Special Regulations – et regelverk de fleste må forholde seg til. Her har man satt opp ulike kategorier, hvor krav om sikkerhetsutstyr følger.

Her tar vi for oss den laveste kategorien av utaskjærs seilas – og seilas på delvis åpent hav, som er typisk for den sikkerhetskategorien mange arrangement i Norden organiseres etter.

La oss ta en nærmere kikk på regatta reglementet for ISAF OSR kategori 3 – med redningsflåte:

4.20.2 Minimum Liferaft Equipment

a) c) d) a SOLAS liferaft shall contain as a minimum a SOLAS A pack,

an ISO 9650 liferaft shall contain as a minimum Pack 2 (less than 24 hours pack),

the minimum contents of the ISO liferaft equipment packs are listed below. Some

items, as indicated below, may be carried within accompanying waterproof grab

bag(s) which shall be in a readily accessible location:

i portable buoyant bailer easily operable by hand,

ii 2 sponges,

iii pair of buoyant paddles with handles (not mitts) tied into raft adjacent to an

entrance,

iv whistle,

v waterproof torch with 6 h duration, and

vi spare waterproof torch or spare battery and bulb,

vii signalling mirror,

viii 6 anti-seasickness pills per person,

*

ix seasickness bag per person, each with a simple, effective, closure system,

*

x 3 red hand flares in accordance with LSA Code Chapter III, 3.2,

xi 2 red parachute flares in accordance with LSA Code Chapter III, 3.1 – 1 may be

stowed in the grab bag,

xii kit to repair leaks in most inflatable compartments, operable in wet conditions

and during violent motion,

xiii hand operable air pump, capable of and ready for immediate use to inflate most

compartments – Loose parts captive to the pump,

12SECTION 4 – PORTABLE EQUIPMENT

Categories MoMu1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 MoMu0,1,2 Mo0,1,2,3

Mu**

Mo1,2,3

A boat shall have:

* may be packed in grab bag instead of liferaft.

4.20.3 Liferaft Packing and Stowage

a) Each liferaft shall be packed either in:

i a rigid container securely stowed on the working deck, in the cockpit or in an

open space, or

ii a rigid container or valise securely stowed in a dedicated weather tight locker

containing liferaft and abandon ship equipment only which is readily accessible

and opens onto the cockpit or working deck, or transom.

b) On a monohull with moveable ballast or a multihull, the liferaft shall be readily

deployable whether or not the boat is inverted.

c) d) The end of each liferaft painter should be securely fastened to the boat.

Each raft shall be capable of being moved to the lifelines or launched within 15

seconds.

e) In a boat with series date before June 2001, a liferaft may be packed in a valise not

exceeding 40 kg securely stowed below deck adjacent to a companionway.

4.20.4 Liferaft Servicing

a) A liferaft shall be serviced at a manufacturer authorized service station at the

following maximum intervals:

i SOLAS liferafts annually,

ii ISO 9650 canister packed liferafts every 3 years,

iii ISO 9650 valise packed liferafts every 3 years except that hired liferafts shall be

serviced annually,

iv ISAF liferafts annually,

v ORC liferafts annually.

b) Servicing certificates (original or a copy) on board.

 

Dette er fornuftige krav som er basert på erfaring og ulykker gjennom årtier med regattaer i hele verden. Dette er også en god rettesnor for andre båtfolk som prioriterer egen sikkerhet.

Hva betyr dette i praksis?

Ved å benytte en ISO 9650-1 flåte er denne i seg selv innenfor kravene til ISAF OSR CAT 3, og da er det kun kravene i forhold til montering og oppbevaring du trenger å bruke tid på.

Så hva betyr ISO 9650 i praksis?

ISO 9650 («Small craft – Inflatable liferafts») er en standard som regulerer design, ytelse, merking og testmetoder for oppblåsbare redningsflåter for små fartøy (vanligvis opptil ca. 24 meter skroglengde).

Den nyere versjonen er ISO 9650-1:2022 som dekker Type I og Type II flåter, og gir krav til flåter med kapasitet 4 til 16 personer.

Type I vs Type II: Hva betyr dette?

Type I = ISO 9650-1, og Type II = ISO 9650-2

TypeBruksområdeGruppe A / B (for Type I)Viktige egenskaper
Type IOffshore, langdistanse, arena med krevende forhold

Gruppe A: Kalde forhold (vanntemperatur under 0 °C)

Gruppe B: Mildere / temperert (over 0 °C)

Fullt overlevelsesutstyr, isolert gulv, robuste materialer, høy flyteevne, kan tåle mange dager til sjøs alene, skal kunne vendes opp av én person hvis den velter.
Type IIKystfarvann, innaskjærs, kortere seilaser(Ingen gruppeinndeling som A/B)Mindre isolasjon og enklere overlevelsesutstyr, kortere tid antatt for redning, lettere vekt, enklere håndtering.

 

EgenskapISO 9650-1 (Type I)ISO 9650-2 (Type II)
BruksområdeOffshore og åpent havKystnært og innaskjærs
Kapasitet4 – 12 personer4 – 8 personer
Maks høyde over vannet6 meter4 meter
TemperaturområdeGruppe A: -15°C til +65°C (dobbeltisolert gulv)
Gruppe B: 0°C til +65°C (enkeltisolert gulv)
0°C til +65°C (enkeltisolert gulv)
Fribord250 mm (4 personer) 300 mm (>4 personer)200 mm (4 personer) 250 mm (>4 personer)
Innvendig areal per person0,372 m²0,250 m²
Oppdrift per person96 liter82 liter
OverbyggAutomatisk oppblåsingAutomatisk oppblåsing
Utvendig lys4,3 cd0,75 cd
Reflekstape1500 cm²1500 cm²
NødutstyrOver 24 timer eller under 24 timerUnder 24 timer

Oppsummert:

En ISO9650-1 er bygget mer robust, har bedre plass om bord og mer oppdrift. Denne vil ha et større bruksområde, og i Norge vil en ISO9650-1 gruppe A redningsflåte dekke alle aktuelle fartsområder, og alle årstider. Man har da en redningsflåte som dekker alle behov, og som vil være lett omsettelig på bruktmarkedet. Man har da en redningsflåte som man kan stole på kommer til å takle de aller fleste type klimatiske utfordringer gjennom sesongen.

Vi har derfor valgt å begrense vårt produktutvalg til nettopp ISO9650-1 i nettbutikken.

 

Ønsker du andre alternativer?
Ta gjerne kontakt!
Vi fører hele produktsortimentet til Plastimo.
Sikkerhetskveld Stavanger Seilforening

Standardens krav og tester

ISO 9650 krever at redningsflåter gjennomgår en rekke tester for å dokumentere:

  • Inflasjonstid (skal blåses opp raskt) i gjeldende temperaturforhold

  • Bestandighet mot vær, bølger og vind

  • Stabilitet (flåten skal kunne vendes dersom denne har snudd eller tippet)

  • Tett oppdriftskammer / lekkasjetoleranse

  • Merking, synlighet og nødutstyr som nødbluss, nødraketter etc

  • Kapasitet og flyteelementer som skal opprettholde flyt selv ved skader

Plastimo

Plastimo redningsflåte – europeisk kvalitet og 18 års garanti

Plastimo ble grunnlagt i 1963 i Frankrike, og er i dag en av Europas mest anerkjente produsenter av redningsflåter. Med sin patenterte dobbeltkammerkonstruksjon og vakuumpakking, tilbyr de lang levetid og høy driftssikkerhet.

 

Historikk

  • Grunnlagt i 1963 av Antoine Zuliani i Lorient, Frankrike.

  • Startet med relativt enkle marineprodukter (kompasser, flytevester etc.), men har over tid utviklet seg til en fullverdig leverandør av sikkerhetsutstyr til fritidsbåter og proffmarkedet.

  • I 1979 lanserte Plastimo sin første redningsflåte, med patentert “tube-within-a-tube” dobbeltkammer-teknologi. 

 

Kvalitet og særtrekk

  • Dobbeltkammerkonstruksjon («tube within a tube») – denne teknologien gjør at hvis den ytre kammeret blir skadet, kan flåten fortsatt fungere med den indre, og det er mulig å reparere flåten med reparasjonssett.

  • Plastimo bruker vakuumpakking (vacuum bag) for sine flåter, noe som beskytter dem før de tas i bruk og reduserer risiko for skader eller aldring under lagring.

  • Fabrikk og produksjon i Europa med god kontroll – sveising, søm og limfrie metoder der det er mulig for å redusere risiko for materialforringelse.

 

Levetid og garanti

  • Plastimo har utvidet garantien / levetiden på sine redningsflåter til 18 år, gitt at vedlikehold skjer hvert 3. år hos et godkjent servicepunkt.

Eksempler på redningshendelser med redningsflåte

  1. «Blue Pearl» – britiske seilere reddet etter storm utenfor Bermuda
    Tre britiske seilere og deres hund var om bord i båten Blue Pearl da den ble ødelagt av kraftig storm flere hundre nautiske mil utenfor Bermuda. Flåten måtte tas i bruk — med store bølger, dårlig sikt og vind opp til ~40 mph — de brukte en redningsflåte og en EPIRB for å sende nødmelding. Et tankskip (Tilda Kosan) endret kurs og kom dem til unnsetning. The Guardian

  2. Yacht Monsun – DaimlerChrysler North Atlantic Challenge
    Under et regattaarrangement fikk yacht Monsun store problemer da den tok inn vann i kraftig vær. Mannskapet måtte forlate skipet og ta redningsflåten. Etter omtrent tre timer i flåten ble de plukket opp av kystvakt/assistansen koordinert internasjonalt. sailing.org

  3. SV Sunny Deck – brann om natten, mot havet uten klær
    På vei mellom øyene Rarotonga og Tonga ble yacht SV Sunny Deck tatt av brann i maskinrommet midt på natten. Mannskapet fikk ikke tid til å skifte eller hente mye, men klarte å aktivere EPIRB og hoppe i redningsflåten. De ble reddet av et containerskip som endret kurs etter å ha mottatt nødmeldingen. mysailing.com.au

  4. 18 timer på redningsflåte
    En tysk seiler, Martin Daldrup (også kjent i YouTube/“sailing adventures”-kretser), måtte forlate båten sin Jambo etter at den fikk stor skade og tok inn vann av ukjent årsak. Han drev rundt i ca. 18 timer i redningsflåte før redning. Marine Industry News

  5. «Raindancer» – etter kollisjon med hval i Stillehavet
    Fire seilere ble sendt i redningsflåte da deres seilbåt Raindancer ble skadet av en hval. De klarte å klatre om bord, koble flåten fra båten som sank, og ble liggende utstyrt med vann, proviant og overlevelsesutstyr. Flere kommunikasjonsmidler hjalp til med å varsle om hjelp. boatwatch.org

  6. «Dagmar Larsen» – norsk klassisk historie
    I mars 1963 ble kutteren Dagmar Larsen skadet i Nord-Sjøen og besetningen drev i tre dager i en redningsflåte før de ble reddet. Denne redningshistorien markerte et viktig moment for VIKING som redningsflåteprodusent og deres senere satsing på sikkerhet og kvalitet. viking-life.com

Erfaringene over tid viser tydelig at redningsflåter godkjent etter ISO eller SOLAS standarder øker muligheten for å overleve en nødsituasjon på sjøen.

Hva bør du sjekke før du kjøper redningsflåte

Når du skal velge redningsflåte til fritidsbåt, er det flere viktige faktorer som påvirker sikkerhet, holdbarhet og brukervennlighet. Her er de viktigste punktene du bør vurdere før kjøp:


1. Standard og godkjenning

En godkjent redningsflåte følger internasjonale krav for sikkerhet og ytelse.

  • ISO 9650-1: For offshore og langseilas

  • ISO 9650-2: For kystnær bruk og kortere seilaser

  • Kontroller at flåten er sertifisert og leveres med tydelig merking og dokumentasjon.

Tips: En ISO 9650-1 redningsflåte dekker de fleste behov i norske farvann.

 

2. Utstyrspakke og innhold

En komplett redningsflåte leveres med nødvendig overlevelsesutstyr for å håndtere nødsituasjoner.
Se etter at flåten inneholder:

  • Nødbluss, signalraketter og lys

  • Øsekar og svamp

  • Drikkevann og nødproviant (avhengig av modell)

  • Termisk beskyttelse og isolert gulv

  • Tak eller overbygg som beskytter mot vær og vind

  • Rask oppblåsingstid ved aktivering


3. Materialer og konstruksjon

Kvalitet i materialer og utførelse avgjør flåtens levetid og pålitelighet.

  • Dobbeltkammerkonstruksjon for ekstra sikkerhet

  • Holdbare materialer, sveiser og sømmer uten limede skjøter

  • Beskyttelsespakke: container (for dekkmontering) eller bag (for lagring om bord)

4. Vedlikehold, service og levetid

En redningsflåte må jevnlig inspiseres og overhales for å sikre at den fungerer når du trenger den.

  • Følg anbefalt serviceintervall (vanligvis hvert 3. år)

  • Sørg for at overhaling utføres av autorisert verksted

  • Kontroller garantitid og produsentens ansvar

  • Be om servicebevis etter hver inspeksjon

5. Synlighet og redningssikkerhet

Synlighet øker sjansen for rask redning i en nødsituasjon.

  • Velg flåte med kraftige farger (gjerne oransje eller rød)

  • Sørg for reflekstape på alle sider

  • Lysstyrke bør være godt synlig i mørke (LED- eller xenonbasert lys anbefales)

  • Merk gjerne flåten med båtnavn og kallesignal


Oppsummering:

Velg en redningsflåte som er ISO 9650-godkjent, produsert av en anerkjent leverandør, og som kan serves hos et autorisert verksted.

Kvalitet, vedlikehold og synlighet kan være avgjørende for sikkerheten når uhellet først er ute.

Kjøpe bruk redningsflåte

Re-sertifisering av en flåte med ukjent tilstand kan bli kostbart, spesielt dersom denne må sendes til utlandet. Har du en gammel flåte du ønsker å bli kvitt, donér heller denne til noen som vil bruke denne i forbindelse med kurs eller øvelse. Vi tar gjerne i mot utrangerte redningsflåter og bruker på våre kurs og arrangement.

For å få lov til å ta service på en redningsflåte følger dette et strengt lovverk og sertifiseringsordning fra hver enkelt produsent. Sjøfartsdirektoratet utsteder til slutt tillatelse, og denne er begrenset til de flåteprodusentene servicepunktet har sertifisering på. Mer informasjon er tilgjengelig hos Sjøfartsdirektoratet.

Hvorfor ISO 9650 og gode flåter kan redde liv

  • En redningsflåte tilgjengelig om bord av god kvalitet – gir økte muligheter for redning. Selv i vanskelige værforhold.

  • Erfaringer fra havseilas viser at overlevelsesutstyr og aktive tiltak mot hypotermi – er avgjørende for overlevelse.

  • Sertifisering bidrar til at flåtene har vært testet under reelle krevende forhold – noe som reduserer risikoen for svikt ved kritiske øyeblikk.

  • En godkjent redningsflåte kan du alltid stole på at fungerer.

Mange fritidsbåter installerer flåtekrybber med hydrostatisk utlåser, som sikrer at flåten løser ut automatisk dersom denne havner under vann. Men hvor mange fritidsbåter synker så plutselig uten at man får muligheten til å løse ut flåten i forkant? Dette er både et fordyrende element i innkjøp, men også en komponent som må byttes på 2 årig basis. Dette resulterer i at du enten får falsk trygghet ved å ha en hydrostatutløser som kanskje ikke fungerer fordi denne ikke har vært byttet, eller et relativt sett dyrere vedlikehold til liten praktisk nytte. I tillegg har Sjøfartsdirektoratet avdekket at mange hydrostatløsere er feilmontert. Man kan kanskje trekke som konklusjon at dette er et fordyrende og unødvendig element for fritidsbåter flest.

Hydrostatisk utløser kan virke som en god løsning, men for de fleste fritidsbåter er det unødvendig og kostbart.
En manuell løsning er ofte mer praktisk og driftssikker.

For kommersielle fartøy er det egne krav, som er fornuftige nok. Men vurder både flåtens plassering og festeanordning etter dine erfaring og behov.  

 

Konklusjon

  • ISO 9650 er standarden for deg som vil ha trygghet når du seiler – spesielt utenfor kysten.

  • Hvis du kun seiler kystnært og med snarlig tilgang til redning sommerhalvåret, kan en ISO 9650-2 redningsflåte være tilstrekkelig.

  • Plastimo er et merke med dokumentert kvalitet, solid historie og sterke garantier – med over 60 års erfaring, robust produksjon og lang levetid.

  • Sikkerhet Om bord drives av fagfolk og ildsjeler, med lang praktisk erfaring og solid formell kompetanse.
Jeg håper du synes innholdet i artikkelen har vært til god informasjon, og ta gjerne i mot tilbakemeldinger. Send gjerne en e-post!