Innholdsfortegnelse

SALGSBETINGELSER – SIKKERHET OM BORD

Gyldig fra: 28.11.2025

Dette er gjeldende versjon av salgsbetingelsene. Oppdaterte vilkår gjelder for kjøp gjennomført etter publiseringstidspunktet.


I. Innledning, omfang og parter

1. Innledning og lovverk

Disse salgsbetingelsene regulerer kjøp av varer og tjenester på www.sikkerhetombord.no.
Avtalen reguleres av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven (B2B), angrerettloven, markedsføringsloven og ehandelsloven.
Forbrukeren har ufravikelige rettigheter etter gjeldende lovverk.

Vilkårene begrenser ikke disse rettighetene, men beskriver partenes plikter og ansvar.

2. Selger

Sikkerhet om bord Haukås
Org.nr.: 929 191 269 MVA
Adresse: Særimners vei 10, 4085 Hundvåg, Norge
E-post: post@sikkerhetombord.no
Telefon: +47 921 69 912

3. Kjøper og definisjoner

Forbruker: Fysisk person som ikke handler som ledd i næringsvirksomhet.
Næringsdrivende: Fysisk eller juridisk person som handler som ledd i næringsvirksomhet (kjøpsloven gjelder).

4. Avtalen og omfang

Avtalen består av:
• disse salgsbetingelsene
• ordrebekreftelse sendt av selger
• opplysninger i nettbutikken om produktet
• eventuelle særskilte skriftlige avtaler (kurs, service, konsulenttjenester)

Ved å fullføre en bestilling aksepterer kjøper avtalen i sin helhet.
Se vår personvernerklæring for informasjon om behandling av personopplysninger.


II. Pris, betaling og levering

5. Pris, feil og tredjepartskostnader

Totalpris
Alle priser inkluderer merverdiavgift og andre lovpålagte avgifter.

Pris- og systemfeil
Selger tar forbehold om skrivefeil, prisfeil og tekniske systemfeil. Dersom en vare er feilaktig priset eller beskrevet, kan selger kansellere bestillingen. Eventuelle innbetalinger refunderes umiddelbart.

Produkter med tredjepartskrav
Produkter som EPIRB, PLB, VHF, LTE-rutere og satellittutstyr kan kreve lisens, registrering eller abonnement.
Kjøper er ansvarlig for slik registrering og for tilhørende kostnader.

6. Avtaleinngåelse og avbestilling

Avtalen er bindende når ordrebekreftelse er sendt til kjøper.
Kjøper kan avbestille uten kostnad frem til varen er sendt. Avbestilling må gjøres skriftlig.

7. Betaling og eierforbehold

Selger kan kreve betaling når varen sendes fra lager.

Varene tilhører selger frem til full betaling er mottatt.
Kjøper kan ikke videreselge, pantsette eller disponere over varene før betaling er gjennomført.

8. Levering og leveringstid

Levering anses skjedd når varen er overtatt av kjøper eller representant.
Selger leverer senest 30 dager etter kjøp med mindre annet er avtalt.


III. Risiko, angrerett og retur

9. Risiko for varen

Risikoen for varen går over på kjøper ved mottak.

Forbruker: Selger bærer risikoen frem til varen er fysisk levert.
Næringsdrivende: Risikoen går over ved utlevering til transportør eller henting fra lager.

10. Angrerett (forbruker)

Forbrukeren har 14 dagers angrerett etter angrerettloven.
Fristen løper fra den dagen varen mottas.

Retur og returfrakt
• Kjøper betaler returfrakt ved angrerett.
• Selger betaler returfrakt ved mangel eller feil levering.
• Kjøper er ansvarlig for varen under returtransporten.
• Varen skal pakkes forsvarlig (originalemballasje anbefales).

Tilbakebetaling
Selger refunderer innen 14 dager etter mottatt retur eller dokumentasjon på returforsendelse.

Angrerettskjema
Kjøper skal benytte angrerettskjema eller sende skriftlig melding til post@sikkerhetombord.no.

Unntak fra angrerett

Forseglede varer
Angreretten bortfaller dersom forseglingen er brutt på produkter som ikke kan returneres av hensyn til helse, hygiene eller sikkerhet.

Digitalt innhold og kurs
Angreretten bortfaller dersom kjøper har gitt uttrykkelig samtykke til at leveringen starter før utløpet av angrefristen og er informert om at angreretten da bortfaller.

Returadresse

Sikkerhet Om Bord
Særimners vei 10
4085 Hundvåg
Norge


IV. Reklamasjon, garanti og ansvar

11. Reklamasjon og prosedyre

Kjøper skal reklamere innen rimelig tid etter at en mangel oppdages.

Reklamasjonsfrist:
• 2 år
• 5 år for varer beregnet å vare vesentlig lenger

Reklamasjon sendes til post@sikkerhetombord.no og må inneholde:
• ordrenummer
• produktnavn
• beskrivelse av feilen
• bilder eller annen dokumentasjon

Selger bekrefter mottak innen 5 arbeidsdager og behandler saken innen 14 dager.

12. Transportskade

Transportskader skal meldes til transportør og selger innen rimelig tid.
Dette påvirker ikke kjøperens lovfestede angrerett eller reklamasjonsrett.

13. Garanti

Selger gir ingen garanti utover lovfestet reklamasjonsrett.
Produsentgarantier kommer i tillegg.

14. Installasjonsansvar

For produkter som krever fagmessig installasjon for at produsentgarantien skal gjelde, er kjøper ansvarlig for å følge disse kravene.
Feil installasjon kan medføre bortfall av produsentgaranti.
Dette påvirker ikke forbrukerens lovfestede reklamasjonsrett.

15. Begrensning av ansvar

Selger er ansvarlig for direkte tap som skyldes grov uaktsomhet eller forsett.
Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder:
• driftsavbrudd
• tapte data
• tap av fortjeneste
• følgeskader
• kostnader ved montering/demontering utført av tredjepart

Selgers ansvar er begrenset til kjøpesummen for den aktuelle leveransen.
Dette gjelder ikke ved personskade eller andre ufravikelige rettigheter.


V. Force majeure og konfliktløsning

16. Force majeure

Selger er ikke ansvarlig for forsinkelse eller manglende oppfyllelse som skyldes forhold utenfor selgers kontroll.
Ved force majeure som varer mer enn 30 dager kan begge parter heve avtalen uten kostnad.

17. Konfliktløsning

Tvister skal søkes løst i minnelighet.
Forbruker kan kontakte Forbrukerrådet for veiledning.
Dersom minnelig løsning ikke oppnås, kan saken bringes inn for Forbrukerklageutvalget.

Tvister som ikke løses i disse ordningene behandles av ordinære domstoler med Sør-Rogaland tingrett som verneting.