Picture of Stian
Stian

- med over 25 års erfaring fra elektrofaget

Landstrøm i båt

– en teknisk guide for landstrømtilkobling av fritidsbåt.


Denne artikkelen er skrevet for å være en mest mulig komplett,
faglig korrekt og praktisk anvendelig ressurs

rundt temaet: Landstrøm og skilletrafo i fritidsbåt.

Artikkelen bygger på kravene i ISO 13297, ISO 10133 og ABYC E-11 og er skrevet for å være mest mulig i tråd med disse, samt NEK 400 og FEL. Disse setter kravet om at alle elektriske anlegg, inkludert tilkobling til landstrøm, skal ha et forsvarlig sikkerhetsnivå.

Denne guiden dekker:

  • Hvorfor skilletrafo er anbefalt for fritidsbåt.
  • Vern før og etter trafo.
  • Kabeldimensjonering.
  • Landstrømsinntak og landstrømkabel.
  • Jordingsstrategi.
  • Selektivitet.
  • Jordpotensial og utjevning.
  • Jordingsplate og motorblokk.
  • Komplett anbefalt oppsett.
  • Hva du MÅ unngå.
  • Aktuelle normer og forskrifter.

 

Kort oppsummert:


– Skilletrafo er sterkt anbefalt på alle båter som bruker landstrøm.

– Galvanisk isolator er kun en delvis løsning og gir ikke beskyttelse mot jordfeil.

– 3600 VA / 16 A dekker de fleste fritidsbåter.

– 2-polet vern og lokalt TN-S-system om bord gir forutsigbar utkobling ved jordfeil.

– ISO 13297/10133 + NEK 400 er normgrunnlaget.
Sikkerhet Om Bord - maritim sikkerhet, ladesystemer, batteri, kurs, teknisk konsulent
Landstrøm i båthavn

Hvorfor skilletrafo i båt?

Når en båt kobles til landstrøm uten skilletrafo,
kobles den elektrisk sammen med:

        • Alle båter i samme havn.

        • Brygge / marinaens elektriske anlegg.

        • Landjord.

Dette gir risiko for:

⚠️ Galvanisk tæring

Strømmer går gjennom vannet mellom metallkomponenter:

  • Drev.

  • Akslinger.

  • Skrog.

  • Propell.

  • Ror.

→ Dette kan resultere i store og kostbare skader i løpet av uker.

⚠️ Jordfeil fra andre båter og landstrømsfeil

Hvis en annen båt har jordfeil, kan din båt bli spenningssatt. Du får problemene som følge av andre har feil på sine anlegg. Det samme kan gjelder for landstrømsfeil.

Den som har feil på sitt anlegg kan bli vanskelig å identifisere, og på sjøen er forsikringsreglene annerledes enn i f.eks. trafikken. Du må i utgangspunktet selv dekke kostnader for skader på eget fartøy, selv om det er andre som har «skylden.»

⚠️ Dødsulykker

Det har forekommet dødsfall både i Norge og internasjonalt som følge av feil i forbindelse med landstrøm i båt.

Det anbefales ikke å bade i en havn med fritidsbåter, da risikoen for strømgjennomgang er til stede. Ja, det kan være farlig å bade i båthavn.

Den største risikoen er elektrisk lekkstrøm fra landstrømstilkoblede båter, som kan lamme musklaturen og føre til drukning uten forvarsel. Bading anbefales derfor ikke i marinaer med landstrøm.

Elektrosjokk i småbåthavn

Jordfeilvern

Et jordfeilvern kobler ikke fra jordingen (PE).

Selv etter at jordfeilvern har løst ut er båten fortsatt elektrisk forbundet med jording fra landstrøm: Bryggens jordingssystem og andre båter.

Et annet problem er at jordfeilvern ofte ikke fungerer, og man kan risikere at et vern som burde ha blitt slått ut «henger.» I Norge er dessuten IT-nett utbredt, en type nettsystem som tillater stående jordfeil uten at jordfeilvern slår ut.

Et jordfeilvern alene er ofte derfor ikke en god nok beskyttelse for en fritidsbåt tilkoblet landstrøm.

Jordfeil i båthavner og marinaer er en utfordring som går igjen da slike installasjoner utsettes for helt andre påkjenninger enn installasjoner i bygninger på land.

Jordfeilvern

Hva gjør en skilletrafo?




                       

                              En skilletrafo overfører energi magnetisk mellom:










                  Primær (land)                                                          Sekundær (båt)






 Uten en direkte
     elektrisk forbindelse.


Dette gir:

  • Fullverdig galvanisk isolasjon.
  • Nytt lokalt 230V system.
  • Kontroll over jordingsreferanse.

Hovedårsaken i Norge: IT-nettet

Hvorfor skilletrafo er nærmest obligatorisk i Norge

Norge, i likhet med noen andre land, har historisk sett benyttet IT-jordingssystemer (Isolert Nøytral) i store deler av distribusjonsnettet.

⚠️

Dette er den viktigste tekniske grunnen til at en skilletransformator ikke bare er anbefalt, men nærmest obligatorisk for å sikre en trygg landstrøminstallasjon i norske farvann.

JordingssystemEgenskaper (Forenklet)Sikkerhetskonsekvens ved første Jordfeil
TN-nett (Vanlig i Europa)Nøytral (N) er jordet på land. Skaper en klar returvei til jord (PE).Jordfeilbryteren (30mA) fungerer
og løser ut umiddelbart.
IT-nett (Vanlig i Norge)Nøytral (N) er ikke jordet. Ingen klar returvei til jord (PE).Jordfeilbryteren fungerer ikke. I praksis kan jordfeilvernet i et IT-nett ofte ikke garanteres å løse ut ved første jordfeil, fordi feilstrømmen kan bli for lav. Systemet forblir da spenningssatt selv med jordfeil.

 

IT vs TN-S

⚠️ 

Dødelig Konsekvens i IT-nett

I et TN-nett vil et jordfeilvern fungere som tiltenkt ved den første feilen. I et norsk IT-nett derimot, vil en feilstrøm fra en enhet om bord (f.eks. varmtvannsbereder) som lekker til jord, ofte ikke være stor nok til å utløse vernet.

⚠️ ⚠️

Dette betyr at du kan ha en stående jordfeil i båtens elektriske system uten at du merker det. Feilspenningen kan føres ut via akslingen/propellen og skape det vi kaller «Electric Shock Drowning (ESD)» – et strømførende vann rundt båten og brygga som kan lamme en person i vannet.

⚠️⚠️⚠️

Skilletransformatoren som sikkerhetsfaktor

Skilletransformatoren omgår dette sikkerhetsproblemet ved å:

  1. Isolere fra Land: Den kutter all elektrisk forbindelse mellom båt og land.

  2. Etablere Lokalt TN-S:sekundærsiden (båtsiden) ved å laske Nøytral (N) til Beskyttelsesjord (PE).

Ved å etablere et lokalt TN-S-nett om bord, skaper man en klar, lavimpedant returvei for feilstrømmer. Dermed vil 30 mA jordfeilvernet kunne fungere som tiltenkt og normalt løse ut raskt ved første jordfeil, uavhengig av om bryggen leverer IT- eller TN-nett, forutsatt at installasjonen om bord er korrekt utført.


Konklusjonen er klar:
Uten en skilletransformator i Norge risikerer man at det livreddende jordfeilvernet ikke fungerer, og at båten blir en del av det potensielt sett «farlige» IT-jordingssystemet.

Sammenligning – skilletrafo vs galvanisk isolator

EgenskapSkilletrafoGalvanisk isolator
Full galvanisk isolasjon❌ (jord­forbindelse bevart)
Blokkering av DC-korrosjon✅ (men kun lave spenningsforskjeller)
Beskytter mot AC jordfeil fra land
Gir ny 230VAC fordeling om bord
Endrer jordingssystem om bord✅ (kan defineres i trafo –  IT/TN-S/TT)❌ (landjord fortsatt)

 

Hva skilletrafo gjør som en galvanisk isolator ikke gjør:

  1. Bryter alle elektriske forbindelser mellom land-siden og båt-siden (primær → sekundær) ved hjelp av induksjon.
    – Dermed stoppes korrosjon og tæring ved at metallkomponenter ikke lengre har elektrisk forbindelse til landjord.

  2. Tar bort risiko for jordfeil som kommer fra landstrømtilkobling (lekke­strøm fra andre båter eller brygge).

  3. Gir et separat «rent» 230VAC system om bord som gjør det enklere å styre jording, vern og spenningskvalitet.

  4. Forenkler drift av elektronikk, invertere og ladeanlegg ved at støy, harmoniske og koblingsforstyrrelser fra land reduseres.

     

    ❌  Hva en galvanisk isolator ikke gjør

  1. Den tar ikke bort jordforbindelse fra land!

    Båtens jordsystem – PE er fortsatt koblet til landjord (eller samme jord­system som på land eller bryggealegg.)

    – Den blokkerer kun lave DC – likespenninger som kan forårsake galvanisk tæring.

  2. Den hindrer ikke AC lekkasjestrøm eller store jordfeil som kan oppstå i på landstrømtilførsel, som kan forårsake elektrogalvanisk tæring.

    – Denne er i praksis et «filter» og gir ikke fullverdig isolasjon som dekker alle forhold.

  3. Den gir ikke ny sekvens av vern eller mulighet til å endre jording eller systemtype om bord slik en trafo gir: Din båt får samme jordingssystem som tilførsel fra land.

    – For mange båter betyr dette redusert sikkerhet; da 230V AC fordeling om bord er bygget på TN-S jordingssystem og ofte med 1-polt brudd på kurssikringer.

    Dersom man er koblet til et IT-anlegg har man med 1-polt brudd fortsatt spenning over 50V AC i strømuttak og utstyr, selv med kurssikringer slått ut.

  4. Den gjør ikke at sekundærsiden er elektrisk uavhengig: Jordfeil fra land eller andre fartøy kan fortsatt overføres til din båt.
    – Det er din båt som får skadene i de fleste tilfellene.

  5. En galvanisk isolator bryter ikke AC-forbindelsen mellom båt og land, og gir derfor ikke en fullverdig beskyttelse mot jordfeil.

    I Norge hvor IT-nett fortsatt er utbredt, kan man ha en stående jordfeil uten at jordfeilvern slår ut.

Galvanisk isolator
En galvanisk isolator er et kompromiss som kun bør vurderes der budsjett/plass er en stor begrensning , og kun hvis man aksepterer at den ikke gir full beskyttelse mot jordfeil. Den er kun en delvis løsning for å hindre DC-korrosjon.

Galvanisk tæring og elektrogalvanisk tæring


Forskjellen mellom galvanisk tæring (også kalt galvanisk korrosjon) og elektrogalvanisk tæring (som ofte kalles elektrolytisk korrosjon eller elektrisk tæring i båtsammenheng) ligger i årsaken til strømmen – som driver korrosjonsprosessen.


Galvanisk tæring vs elektrogalvanisk tæring

Galvanisk Tæring

  • Galvanisk Korrosjon

    🧪

Galvanisk tæring er en naturlig, elektrokjemisk prosess som oppstår uten ytre spenningskilde (som landstrøm eller batteri) og kan sammenlignes med et lite batteri.

  • Årsak: Krever to ulike metaller med forskjellig elektrokjemisk potensial som er i elektrisk kontakt og senket i en elektrolytt (som saltvann).

  • Prosessen: Det mindre edle metallet (anoden, f.eks. sink eller aluminium) vil gi fra seg elektroner og tæres for å beskytte det edlere metallet (katoden, f.eks. bronse eller stål).

  • Strøm: Strømmen (elektronflyten) er intern og genereres av spenningsforskjellen mellom metallene selv.

  • Løsning: Bruk av offeranoder (som er et bevisst mindre edelt metall) som tæres i stedet for kritiske metalldeler på båten.

Elektrogalvanisk Tæring

  • Elektrolytisk Korrosjon

                          ⚡

Elektrogalvanisk tæring er en akselerert, unormal korrosjon forårsaket av en ytre, påført strømkilde.

  • Årsak: Oppstår når «lekkasjestrøm» (likestrøm) utilsiktet lekker fra båtens eller landstrømmens elektriske anlegg (f.eks. på grunn av potensialforskjell, feil, dårlig isolasjon, eller krypstrømmer) og går gjennom metaller i vannet.

  • Prosessen: Den eksterne spenningen (batteri, lader, landstrøm) tvinger en strøm gjennom metalldelene i vannet, og dette akselererer korrosjonen langt raskere enn vanlig galvanisk tæring.

  • Strøm: Strømmen er ekstern og kan være mye høyere enn i en galvanisk celle, noe som fører til rask og alvorlig tæring.

  • Løsning: Korrigering av elektriske feil, eller bruk av en skilletransformator for å isolere båtens jordingssystem fra landstrømmens jord.

 

EgenskapGalvanisk Tæring (Galvanisk Korrosjon)Elektrogalvanisk Tæring (Elektrolytisk Korrosjon)
HovedårsakNaturlig spenningsforskjell mellom to ulike metaller i kontakt i en elektrolytt.Lekkasjestrøm (vanligvis DC) fra en ekstern kilde (batteri, landstrøm) gjennom metalldeler i vannet.
StrømkildeMetallene selv («batteriet» de danner).Båtens eget elektriske anlegg eller landstrømsanlegget.
HastighetRelativt sett langsom (naturlig prosess).Svært rask og ødeleggende.
ForebyggingOfferanoder (sink/aluminium).Korrekt elektrisk installasjon, isolering av metaller, skilletransformator.


Elektrogalvanisk tæring er den farligste formen fordi den er rask og ofte skyldes en feil som må identifiseres og rettes.

Galvanisk tæring er naturlig og håndteres med offeranoder.

Landstrøm med galvanisk skille.

Hvorfor velge en stor og dyr skilletrafo?


Ønskes maksimal sikkerhet, minimum risiko for elektrogalvanisk tæring og frihet i forhold til jording av det elektriske landstrømanlegget om bord, så er
skilletrafo beste løsning!


I tilfeller hvor budsjett, plass eller vekt er store begrensninger, kan galvanisk isolator være delvis løsning – men da må man være klar på at den ikke gir total beskyttelse i alle situasjoner. I mange tilfeller får man heller ingen alarm eller indikasjon på at det er feil ved landstrømtilkoblingen.

Prioriter alltid din egen sikkerhet!

En skilletrafo er for de fleste med båt en beskjeden kostnad sett opp mot det skadepotensiale landstrøm om bord medfører, og sammenliknet med kostnaden for kjøp og vedlikehold en typisk norsk fritidsbåt.

Victron Energy Skilletrafo – 230VAC – 3600W – ITR040362040 (bottom)

Hvordan fungerer en skilletrafo?

– overfører energi elektromagnetisk.

Mellom:
  • Primær (land) – inngang på trafo.
  • Sekundær (båt) – utgang fra trafo.

 

Spenning ut fra trafo genereres altså uten en direkte elektrisk forbindelse. Dette gjør at en transformator blir en strømforsyning som står om bord, og som etablerer et lokalt jordingssystem helt uten å ta hensyn til forankoblet nett. Dette gjør at man kan ligge trygt på landstrøm året rundt og hvor som helst. Det finnes også muligheter for å koble om trafo for 115VAC forsyning, og det finnes modeller som gjør denne omkoblingen automatisk.

 

Sikringer med 1-polt brudd

Har du en amerikansk båt kan også en transformator settes opp for å gi 115VAC på sekundærsiden, slik at du kan beholde det amerikanske landstrømoppsettet om bord. Men vær obs på at europeiske krav ihht ISO13297 krever at man har sikringer med 2-polt brudd på vekselstrømanlegg om bord.

Det finnes også enkelte sikringer på markedet som tar inn begge faseledere, via to tilkoblingsklemmer, men som kun bryter en av disse internt i vernet: Det er derfor viktig å sjekke dokumentasjon på det utstyret som skal benyttes.

 

Dette gir:
  • Galvanisk isolasjon
  • Nytt lokalt 230V system
  • Kontroll over jordingsreferanse om bord i ditt fartøy.

 

Ingen ny dings

En skilletrafo er altså ikke nok en ny «dings» som gir deg flere knapper eller skjermer om bord. Dette er en nokså enkel elektromekanisk innretning som ikke krever interaksjon, og som oftest blir montert et sted hvor den ikke synes. Den har heller ingen betjening så lenge båten ligger på sjøen, men enkelte produsenter anviser at man skal laske PE mellom inn og utgang dersom man kobler til landstrømanlegget når båten står på land. 

 

Forbehold ved montering

På samme måte som elektrisk strøm ikke er synlig, trenger heller ikke en skilletrafo å være det. Men den generer litt lyd, og for enkelte kan dette oppleves som sjenerende. Man bør derfor finne et godt egnet sted om bord hvor lyden ikke høres for godt eller forplanter seg i skrog eller struktur.

Selve transformatoren må festes skikkelig til fast underlag, som f.eks. en vannfast finérplate limt til skottet med epoxy. Den bør også stå et tørt sted, og med mulighet for å kunne inspisere denne innvendig i ettertid. Den kan imidlertid monteres i alle retninger, også liggende. Men vær obs på at IP grad tar utgangspunkt, på de fleste av produktene, at utstyret monteres «stående.»

En slik transformator generer også noe varme, slik at den bør monteres et sted hvor det er tilstrekkelig med lufting.

Husk at når båten din selges, så skal den elektriske installasjonen fungere for neste båteier også: Ta deg tid til å finne en god løsning, så trenger jobben bare å gjøres én gang. Husk å få installasjonen godt dokumentert og med en skisse eller tegning som viser hvordan denne er koblet opp mot båtens øvrige anlegg.

«Godt nok» holder sjelden vann for elektriske installasjoner. Spesielt gjeleder dette for strøm og elektriske anlegg om bord i båt.

Victron Energy Skilletrafo – 230VAC

Sikringer og vern

De fleste transformatorer på markedet har ikke interne vern som beskytter mot feil internt i transformator: Som alt annet elektrisk utstyr kan også denne feile, selv om den i utgangspunktet er en enkel og robust enhet. Det skal monteres et type vern som beskytter transformatoren mot overbelastning. Vern skal også beskytte kabler mot overbelastning, installasjonen mot kortslutning samt koble fra kurser med jordfeil.

Primærsiden av trafo

Med utgangspunkt i en Victron Energy 3600W skilletransformator:

Anbefalt vern:

  • 2-polet C16 automatsikring

    Eaton FAZ-C16/2

     
Hvorfor C-karakteristikk?
  • Tåler innkoblingsstrøm fra trafo.

  • Tåler startstrøm fra lader/inverter.

Det er i utgangspunktet ikke påkrevd jordfeilvern her, fordi:

  • Landstrømuttak på brygge skal ha jordfeilvern.

  • To jordfeilvern i serie kan gi selektivitetsproblemer.

MEN: Ofte ser man at jordfeilvern på bryggeanlegg er ikke-fungerende. Dette er eier av bryggeanlegg sitt ansvar.

Meld derfor i fra til driftsansvarlig for havneanlegget dersom du opplever uregelmessigheter eller feil ved det elektriske anlegget fra land.

Eaton

Sekundærside trafo

C16A / 30mA Type F jordfeilautomat

Eaton NDRBM-16/2/C/003-F

Fordeler:

  • Beskytter alt tilkoblet utstyr på trafoens utgang, samt trafoen fra overbelastning og kortslutning.
    Gir visuell indikasjon på nivået av jordfeilstrøm og løser ut nøyaktig på 30mA.

 

Inverter

I mange tilfeller monteres en kombinert lader/inverter i direkte sammenheng med en skilletrafo, og det er kun en kort kabel mellom enhetene.

Såfremt dette er en direkte kobling kan sekundærside på trafo sikres på følgende to måter:

A) C16A automatsikring

  • Eaton FAZ-C16/2

 

Fordeler:

  • Enkel selektivitet
  • Færre feilkilder

 

B) C16A / 30mA Type F jordfeilautomat

Eaton NDRBM-16/2/C/003-F

Fordeler:

  • Beskytter mot interne jordfeil i inverter
  • Beskytter kabel mellom trafo og inverter

 

  – Det kan altså brukes jordfeilvern mellom trafo og inverter dersom man ønsker beskyttelse mot interne feil i inverter/lader,
samtidig som dette strengt tatt ikke er påkrevd og i praksis gir to jordfeilvern i serie.

Jordfeilvern etter inverter 

C16A / 30mA Type F jordfeilautomat

Eaton NDRBM-16/2/C/003-F

Dette er det viktigste jordfeilvernet i installasjonen om bord, og SKAL være:
  • 2-polt brudd.
  • 30mA jordfeilvern.
  • Skal være 2-polt 30mA type F i henhold til anbefalt praksis for installasjoner med invertere og frekvensomformere.

 

Dette vernet beskytter:

  • Alt utstyr og alle strømuttak tilkoblet 230V AC om bord.


Uansett om båten forsynes fra:

  • Landstrøm.
  • Generator.
  • Inverter.

 

F.eks.: Victron Multiplus og Quattro har to 230VAC utganger: Dette betyr i praksis at man må ha to slike jordfeilvern.

 

Selektivitet

Korrekt rekkefølge i båt:

→ Jordfeilvern på strømuttak på land eller brygge
 → Primærvern
  → Skilletrafo
   → Sekundærvern
    → Inverter
     → Hovedvern
      → Videre fordeling

Mål:

  • Feil om bord – skal løse ut vern om bord.
  • Feil før inntak – skal løse ut vern på landstrømuttak på bryggeanlegget.

Videre skal fartøyet ha en fornuftig underfordeling som sørger for selektivtet og fordeling av forbrukerskurser.

Typisk:

  • Varmtvannsbereder
  • Landstrømlader
  • 230V uttak Salong
  • 230V uttak Bysse
  • 230V uttak Toalettrom
  • 230V uttak Lugarer

 

    Større båter har ofte mer kompliserte oppsett.
    I noen tilfeller kan det være lurt å dele opp underfordeling, slik at inverter kun forsyner deler av anlegget. 

    Ønsker man å kjøre f.eks. varmtvannsbereder på strøm fra inverter, så kan dette kreve mye batterikapasitet.
    Dette er i utgangspunktet ikke en teknisk begrensning, men en stor batteribank gir en mer kostbar installasjon.

    Victron energy sine Multiplus og Quattro har to 230V AC utganger, som henholdsvis går utenfor og via inverter.

Sikringsskap i båt

Kabelvalg

– Landstrømkabel

Kabel som skal gå fra landstrømuttak på land eller brygge blir utsatt for en rekke relativt tøffe påkjenninger, både klimatiske og rent mekaniske. I tillegg bør man tenke på egen sikkerhet – en landstrømkabel kan fort bli en snublefelle. Dette kan løses ved å bruke plastklips, som klipsene fra Ratio Electric, slik at kabelen løftes opp fra dekk.

 

Anbefalte spesifikasjoner for landstrømkabel:

  • Minimum 2,5mm² lederverrsnitt for en 16A kurs. (Større ledertverrsnitt for større kurser.)

  • PUR (polyuretan) – H07BQ-F

  • CEE plugg mot uttak på brygge.
    Europeisk standard. Såkalte husmorstikk – Schuko ikke ihht gjeldende forskrifter, NEK 400-7-709.

  • MP16 eller MP32 plugg til landstrøminntak på fartøy.

 

  • Total lengde: Under 25 meter

 

Produktene som du bør velge:

Ratio MP16 / MP32

Tilfredsstiller maritime krav

  • IEC 60309-basert: Ratio Electric MP16-systemet er basert på verdensstandarden for utendørs tilkoblinger (IEC 60309). Dette er standarden som definerer de blå, runde CEE-pluggene brukt på bryggene, og MP16-systemet er utviklet for å møte de samme kravene til sikkerhet og ytelse i et maritimt miljø.

  • ISO 13297: Selv om selve MP16-kontakten er en proprietær plugg (den er ikke en CEE-plugg), er kravene til elektriske anlegg om bord på fritidsfartøy (opp til 24m) spesifisert i ISO 13297-standarden. Produkter som Ratio Electric er utviklet for å oppfylle kravene i denne marine standarden.

  • CE-Samsvar: Selve pluggen (MP16) er beskrevet som å ha CE-samsvar og er godkjent for opptil 16A og beskyttelsesklasse IP44 (eller høyere for noen inntak), som er nødvendig i maritime miljøer.

Akseptert løsning

MP16/MP32-systemet fra Ratio Electric er et utbredt, CE-merket marint landstrømsystem, og produsenten deklarerer samsvar med ISO 13297. For landsiden gjelder NEK 400-7-709, som forutsetter CEE (IEC 60309) på bryggeanlegg. Ved bruk av proprietære kontaktløsninger som MP16/MP32 på båtsiden bør det alltid gjøres en faglig vurdering, slik NEK sine landstrømsveiledere anbefaler.

Systemet er spesifikt utviklet for å være:

  • Vanntett (IP-klassifisert): Kontaktene er designet for å tåle sjø, fuktighet og mekanisk slitasje.

  • Sikker: Bajonettlåsen forhindrer at kabelen løsner utilsiktet.

  • Lysdiode som indikere at kabelen er spennigssatt.

 

Kombinasjonen av en CEE-plugg mot bryggen (europeisk standard) og en MP16-plugg mot båten (anerkjent og CE-samsvarende marin standard) er en meget vanlig, sikker og godkjent løsning for landstrømstilkobling av fritidsbåter i Norge.

Det er selve inntaket i båten (hvis det er et Ratio MP16-inntak) som er designet for å ta imot MP16-pluggen. Du kan ikke plugge en MP16-plugg inn i et standard CEE-inntak, og omvendt. Har du en kabel med CEE til MP16, er denne kun tiltenkt for mot fartøy som har installert et MP16 landstrømsinntak

Kabel mellom inntak og trafo

Krav:

  • Kortest mulig.

  • Minimum 3G2,5mm²

  • Mekanisk beskyttelse før første sikring.

    ISO 13297 krever vern «så nær som praktisk mulig», mens ABYC E-11.5.3.1 spesifiserer maks 3 meter.

    I praksis anbefales maksimalt 2–3 meter som bransjestandard.

Du bør bruke:

Gummikabel, robust type.*

Kabel mellom trafo og inverter

Anbefalt:

  • Gummikabel, robust type.*

  • Anbefaling er maks 3 meter.

* Kabel som benyttes om bord i fritidsbåt for landstrøm og 230V-installasjon skal være fleksibel flertrådet maritim kabel, som H07RN-F eller H07BQ-F, i henhold til ISO 13297 sitt krav om fleksible ledere med isolasjon egnet for maritimt miljø.

Fast installasjonskabel som PR, PFXP, EKK eller EKKJ skal ikke brukes om bord i fritidsbåt.

Ratio MP16 kit

Jording og potensial

Dette er det mest misforståtte temaet, og et tema gjenstand for utallige diskusjonstråder på forum og sosiale medier.

Faktum er at: Etter en skilletrafonsformator – dannes et nytt, lokalt jordingssystem.

ISO 13297 angir at nøytral leder jordes kun ved kraftkilden, dvs. på sekundærsiden av skilletrafoen, inverteren eller generatoren (Clause 6.8).

ISO 13297:2020 Clause 6.8:
«Neutral shall be connected to the protective bonding conductor only at the source of AC power.”

Man har i praksis to hovedmuligheter:


IT-system

Ingen forbindelse mellom leder og jord.

Fordel:

  • Best korrosjonsbeskyttelse.
  • Kobler ikke ut ved første jordfeil.

Ulemper:

  • Enkelte jordfeilvern fungerer kanskje ikke.
  • Kobler ikke ut ved første jordfeil.
  • Viktig med 2-polt brudd på alle vern.

IT-system anbefales kun dersom man har isolasjonsovervåkning eller svært god kontroll på installasjonen. Brukers primært i installasjoner hvor strømavbrudd kan være kritisk.

 

TN-S

Nøytral laskes til PE i trafo.

Fordel:

  • Jordfeilvern fungerer garantert.
  • Enklere.
  • Kobler ut på første jordfeil.

Anbefalt og standarisert løsning.

Ulempe: 

  • Kobler ut ved første jordfeil.
  • Dersom lask i trafo løsner eller tas bort, har man ikke fungerende jordingssystem.


TT

Enkelte produsenter av skilletransformatorer anfører at TT jordingssystem kan etableres om bord i båt.

Dette er også en mulighet for enkelte produkter, men som krever noe omtanke i forhold til utførelse og valg av jordfeilvern.

Utjevning

ISO 13297:2020 Clause 5.4.3 krever:
“The protective bonding system shall be connected to a reliable and permanent electrically conductive contact with the water.”

PE på sekundærside av trafo skal kobles til:

  • Jordingsplate.
  • Motorblokk.
  • Batteri minus.
  • Metallskrog.
  • Drev og propellanlegg (via motorblokk.)

Mål:

  • Samme potensial i hele båten.
  • Ingen spenningsforskjeller som gir berøringsfare over 50V.
  • ISO 10133 krever at DC-utjevningssystemet skal være koblet til et felles jordingspunkt som igjen har elektrisk kontakt med vannet (Clause 5.4).
  • ISO 13297 krever utjevning av metalliske deler som kan bli spenningssatt eller gi berøringsfare.
  • ISO 13297 krever at beskyttelsesjord (PE) skal være koblet til en pålitelig elektrisk kontakt mot sjøen (Clause 4.2).
  • ABYC E-11 angir at alle AC-beskyttelsesledere skal være koblet til båtens bonding system.

Dette i sum – er tiltak som skal hindre farlige spenningsforskjeller og redusere sannsynligheten for mer enn 50V berøringsspenning mellom elektrisk ledende komponenter. Men dette tar i utgangspunktet kun hensyn til personsikkerheten, ikke til forhold som omhandler elektrogalvanisk tæring.

En viktig presisering: Koblingen mellom batteri minus (DC-systemet) og PE (AC-systemet) skal kun skje i ett felles punkt. Dette er et ISO 10133-krav for å unngå sirkulerende DC-strømmer og korrosjon.

Med bakgrunn i nettopp dette spesifikke kravet er mange båter levert med DC negativ lasket over til PE – noe som igjen skaper utfordringer med elektrogalvanisk tæring når båten kobles til et «norsk» IT-anlegg uten å ha skilletrafo installert.

Når båten står på land bør PE mellom primær og sekundærside på en eventuell skilletrafo laskes – kobles sammen. Dette står også i brukermanual for enkelte av produktene.

Single Point Bonding prinsippet

Koblingen mellom AC og DC (ISO 10133)

Skilletransformatoren løser problemet med AC-jord ved å etablere et lokalt TN-S-nett om bord. For å fullføre en sikker og korrosjonsfri installasjon, må du også kontrollere hvordan dette AC-systemet interagerer med DC-systemet (batteriene).

I henhold til ISO 10133 (som omhandler DC-systemer i båt), skal båtens DC-minus (batterisystemets jord) og AC-systemets beskyttelsesjord (PE) kun ha én felles kobling om bord.

Dette Single Point Bonding-prinsippet
(enkeltpunktsjording) er essensielt av to grunner:

  1. Forhindre DC-sirkulasjon: Det sikrer at det ikke oppstår sirkulerende likestrømmer (DC) som kan finne veier gjennom metalldeler (kjøl, skrog, ror) og dermed forårsake galvanisk korrosjon.

  2. Sikkerhetsreferanse: Det etablerer en felles sikkerhetsreferanse for alt elektrisk utstyr, som er et grunnleggende krav for moderne marineinstallasjoner.

  • Dette punktet er vanligvis plassert på kabinettet til en kombinert lader/inverter eller ved en dedikert jordskinne installert i nærheten av skilletransformatoren. Dette sikrer at DC-jordingen holdes separat fra AC-jordingen, inntil de møtes på dette ene, kontrollerte punktet.
  • På metallbåter er selve skroget DC-minus (jord). I disse tilfellene må koblingen mellom AC PE og skroget/DC-minus være helt ren og kun skje i det ene definerte punktet for å unngå at strøm sirkulerer i skroget.

Jordingsplate

 

Ofte markedsført og omtalt som en dynaplate.

Det som skiller Dynaplaten fra en vanlig metallplate av bronse eller kobber, er dens porøse struktur og dens evne til å fungere som en stor, virtuell overflate i vannet. Ofte oppgis det et areal i salgsteksten, som refererer til dette arealet.

Må brukes dersom båten ikke har garantert kontinuerlig metallisk kontakt mot sjø via:

  • Propell/aksling.

  • Motor/drev.

  • Metalliske gjennomføringer.

Aktuelle ISO standarder nevner ikke jordingsplate eksplisitt: Det er ikke et generelt krav om jordingsplate i fritidsbåt, slik enkelte bransjeaktører hevder.

ISO 13297 krever derimot at beskyttelsesjord (PE) skal være koblet til en pålitelig elektrisk kontakt mot sjøen. Har båten metallskrog, aksling, drev eller metalliske gjennomføringer som gir kontinuerlig elektrisk kontakt mot vann, oppfylles dette i utgangspunktet automatisk. Samtidig kan et metallskrog overflatebehandles, slik at ledeevnen – konduktiviteten mot sjø reduseres. En motorinstallasjon med drev eller propellanlegg skal ha ledeevne – konduktivitet gjennom roterende mekaniske deler, som ofte er smurt med olje og fett som er elektrisk isolerende, og metalliske gjennomføring som f.eks. skroggjennomføringer kan males over – og slik sett miste sin ledeevne.

I sum, kan man kanskje dra som konklusjon at en jordingsplate – dynamplate under vann er en god løsing, om en ikke et spesifikt normkrav.

På båter uten slik kontakt – for eksempel seilbåter med galvanisk isolert seildrev, båter med utenbordsmotor eller enkelte moderne el-installasjoner – det etableres en ekstern jordforbindelse, normalt i form av en slik jordingsplate. 

MERK: All jording i et fartøy skal kobles mot egen jordingsfordeling, med én enkelt utjevningsleder mot DC minus. Metallskrog skal ha jordingspunkt over nivå hvor det kan forventes vann innvendig. Alle jordingspunkter skal være godt merket, ikke seriekoblet, og alle ledere merkes med gul/grønn isolasjon og utstyrsmerking.

Koblingsskinne skal merkes med jordingssymbol og bokstavene PE (Protective Earth).

 

Anbefalt oppsett

Materiellet du kan forvente at trengs i forbindelse med en typisk installasjon av en skilletransformator om bord i en fritidsbåt beregnet for opp til 3600VA – 16A belastning:

25m Landstrømkabel H07BQ-F (PUR) med CEE og MP16 plugger.
1x MP16 inntak
3m innvendig kabel, H07RN-F

1x Eaton FAZ-C16/2*
1x Skilletrafo
1x Eaton NDRBM-16/2/C/003-F*

*Begge sikringer monteres inn i en IP65 modulkapsling.

I tillegg:
6mm² gul/grønn fortinnet kabel, flertrådet –  gjerne fortinnet. F.eks. Radox 125.
2x KHD 16-8 kabelsko
Krympestrømpe med innvendig lim – gul/grønn
Krympestrømpe med innvendig lim – sort
6x Niter 2,5mm²
IP65 modulkapsling for minst 4 moduler
Jordingsplate – Dynaplate
4x M20 nipler, IP68

Strips
Stripsputer
Kabelvern/trekkerør
Slisset kabelkanal

Distribusjonsentral for landstrømanlegg, tilpasset din båt og dine behov.

Victron Energy Skilletrafo - 230VAC - 3600W - ITR040362040

Transformatorens viklingsforhold

I en transformator så transformeres spenningen mellom inn og utgang.

På en isolasjonstrafo – skilletrafo er normalt dette forholdet 1:1 – spenning inn og ut er identisk.

Victron Energy har i sine isolasjonstransformatorer, som er spesielt konstruert for bruk om bord i fritidsbåter og mindre fartøy, et 1:1,05 forhold på primær og sekundær viklinger

Dette betyr i praksis at man får en 5% økning på spenning ut fra transformator.

Eksempel: 230V inn → 241V ut

Hvorfor?

  • Kompenserer for spenningsfall på lange kabelstrekk på bryggeanlegg, og fra strømsøyle om bord til din båt.

  • Sikrer tilstrekkelig spenning ved belastning

Praktisk konsekvens:

Utstyr om bord får tilstrekkelig forsyningsspenning, selv med spenningstap på lange føringsveier fra land til båt.

MEN:

⚠️ Om landspenningen er høy (240V), kan sekundærsiden bli ~252V

Dette kan påvirke:

  • Noen apparater

Alle skilletrafoer i vårt sortiment, og som er beregnet for installasjon i fritidsbåt, har dessuten en såkalt «soft start» – som reduserer inrush.

Dette medfører at startstrøm som naturlig oppstår når transformator kobles til, typisk i det man kobler på et landstrømuttak på brygga, strupes ned og holdes igjen. Dette er i hovedsak med hensyn til at sikringer og vern ikke skal slå seg ut ved tilkobling.

 

Landstrøm og skilletrafo – FAQ

Ofte stilte spørsmål om skilletrafo og landstrøm i båt

 

Er skilletrafo påbudt i fritidsbåt?

Nei, det finnes ikke et generelt forskriftskrav i Norge som sier at fritidsbåter MÅ ha skilletrafo.

Men:

I henhold til:

  • FEL §10 (forsvarlig sikkerhetsnivå etter anerkjent norm)

  • ISO 13297 (AC-systemer)

  • ISO 10133 (DC-systemer)

  • NEK 400-7-709 (norsk norm for marinaer)

  • NEK 400:2022 (Norsk Lavspenningsnorm)
  • ABYC E-11 (Amerikansk bransjestandard)

…stilles det krav til:

  • Galvanisk isolasjon.
  • Trygg jording.
  • Beskyttelse mot jordfeil.
                          I praksis er en skilletrafo den eneste løsningen  som konsekvent oppfyller
     normintensjonen
og gir full beskyttelse i en marina med  landstrømtilkobling.

 

 

Hva er forskjellen på skilletrafo og galvanisk isolator?

Kort forklart:

FunksjonSkilletrafoGalvanisk isolator
Full isolasjon fra land
Beskytter mot jordfeil
Stopper galvanisk tæring✅✅
Fungerer ved høy feilsstrøm
Tillater lokal jording


En galvanisk isolator blokkerer bare lave DC-strømmer, og slipper alle AC strømmer.

En skilletrafo:

  • Bryter all elektrisk forbindelse.
  • Etablerer nytt, isolert 230V AC system om bord.

 

Hvor bør en skilletransformator monteres?

Anbefalt plassering:

  • Så nær landstrøminntaket som mulig.
  • I et tørt rom.
  • Adekvat ventilasjon
  • Fast og vibrasjonssikker montering

ISO 13297:

“Overstrømsvern skal plasseres så nær tilkoblingspunktet som praktisk mulig”

Derfor plasseres skilletrafo vanligvis:

→ Rett etter landstrøminntak og første vern.

 

Hvor nær landstrøminntaket må første sikring – vern stå tilkoblet?

I henhold til:

  • ISO 13297: “Så nær som praktisk mulig.”

  • ABYC E-11: Maks 3 meter fra inntaket.

Praktisk anbefaling:

  • Under 3 meter.
  • Kortest mulig kabel.

Må jeg ha 2-polet vern?

Ja.

I henhold til:

  • ISO 13297

  • ABYC E-11

  • NEK 400

Så skal både:

  • Fase
  • Nøytral
  • Brytes og sikres om bord.

Årsak:

Nøytral i båt kan ikke regnes som sikker leder fordi:

  • Systemet kan være IT.

  • Lokal bonding kan endres.

  • Inverterdrift endrer referanser.

 

Trenger jeg jordingsplate?

Du trenger jordingsplate dersom båten ikke har garantert kontinuerlig metallisk kontakt med sjøen via:

  • Aksling.

  • Drev.

  • Propell.

  • Andre gjennomgående og uisolerte komponenter.

ISO 13297 krever:

“Beskyttelsesjord skal være koblet til pålitelig elektrisk kontakt mot sjøen.”

          Hvis du mangler slik kontakt så må du etablere ekstern jord:
Normalt sett en jordingsplate!

 

Hvordan finner jeg ut om jeg trenger jordingsplate?

Gjennom:

  • Kontinuitetsmåling mellom PE og sjø
  • Visuell vurdering av konstruksjon

Om du måler:

  • < 1 Ω mellom PE og metall i vann → OK

  • Uendelig eller høyere nivå → jordingsplate nødvendig.

Kan jeg bruke en hvilken som helst transformator?

Nei.

En skilletrafo for båt skal være:

  • Godkjent og konstruert for maritim bruk.
  • Konstruert for lav startstrøm.
  • Ha termisk beskyttelse.
  • Være egnet for kontinuerlig drift.
  • Ha elektromagnetisk avskjerming.
  • Ha tilstrekkelig IP-grad.
  • Være mulig å montere på en sikker måte.
  • Ha adskilt jording mellom primær og sekundærside.

 

Hva skjer hvis jeg ikke har skilletrafo?

Det skjer ikke nødvendigvis noe, men man løper risiko for:

     ⚠️   Elektrogalvanisk tæring.
     ⚠️    Jordfeil fra bryggeanlegg eller andre båter kan gi skade på din båt.
     ⚠️    Elektrogalvanisk tæring på drev/aksel.

 

Hvorfor har Victron Energy sine skilletrafoer 1:1,05 utveksling?

For å kompensere for spenningsfall.

     ca. 230V inn +5% =  ca. 242V ut.

Fordel:

Høyere spenning ved belastning.

Ulempe:

Kan gi høy spenning ved f.eks. 240V spenning fra landstrømuttak og inn på trafo.

 

Skal nøytral og jord kobles sammen om bord?

Ja – men kun:

  • Etter skilletrafo.
  • Ved inverter/generator.

I henhold til ISO 13297:

«Nøytral skal jordes kun ved kraftkilden.»

 

Hvor skal jordfeilvern plasseres?

Hovedregel:

  • Etter inverter/skilletrafo.
  • Som første vern i båtens interne 230V-system.

 

Hvilken type jordfeilvern skal jeg bruke?

Anbefalt:

  • 30 mA
  • 2-polet
  • Type F

Type F håndterer:

  • Frekvenskomponenter.

  • Pulserende DC.

  • Inverter-støy.

 

Kan jeg bruke galvanisk isolator i stedet for skilletrafo?

Ja, men: Galvanisk isolator beskytter ikke mot:

  • Jordfeil.

  • AC-lekkstrøm.

  • Store potensialforskjeller i jordingstilkobling fra landstrømkabel.

  • Stopper kun lave DC-strømmer. 

Det er generelt en større risiko ved å bruke en galvanisk isolator kontra en skilletransformator i Norge, sammenlignet med mange andre europeiske land. Dette skyldes primært den utbredte bruken av IT-jordingssystemer (Isolert Nøytral) i Norge.

 

Kan jeg bruke landstrøm uten jord?

❌ NEI

Dette er direkte livsfarlig.

Mange klipper jordledning i landstrømkabel, noe som er livsfarlig praksis. Ofte utført med utgangspunkt i råd fra personer uten tilstrekkelig elektrofaglig bakgrunn, erfaring eller reell fagkompetanse. Dette er et råd som strider med all god faglig praksis, forskrifter og regelverk!

Hvordan kontrollerer jeg at anlegget er trygt?

  • Kontinuitetsmåling.

  • Isolasjonsmåling.

  • Funksjonstest av vern.

  • Visuell inspeksjon.

  • Sjekk av fagperson med kompetanse på maritime elektriske anlegg.

Kan jeg bruke en skroggjennomføring av messing som utjevningsjording mot sjø?

En messing skroggjennomføring kan i noen tilfeller gi elektrisk kontakt mot sjøen, men den bør ikke brukes som eneste jordingspunkt.

Slike gjennomføringer er utsatt for korrosjon (avsinking), utskifting og kan miste elektrisk kontinuitet over tid på grunn av pakninger, slanger og isolerende materialer. I henhold til ISO 13297 skal beskyttelsesjord (PE) være koblet til en pålitelig og varig elektrisk kontakt mot sjøen. En skroggjennomføring regnes normalt ikke som tilstrekkelig permanent eller sikker til dette formålet.

Beste praksis er:

  • Dedikert jordingsplate.
  • Gjennomgående metallisk komponent med garantert kontinuerlig kontakt mot vann.

En messing gjennomføring kan brukes som del av bonding-systemet, men aldri som eneste utjevningsforbindelse mot sjø.

Kan jeg bruke støpejernskjøl som utjevningsjording mot sjø?

En støpejernskjøl kan i prinsippet fungere som jordingspunkt, men på moderne båter er kjølen nesten alltid:

  • Epoxybehandlet.
  • Sparklet.
  • Primet.
  • Behandlet med flere lag bunnstoff.
Dette gjør at den i praksis ofte er fullstendig elektrisk isolert fra sjøvannet,
og dermed ikke oppfyller ISO 13297 sitt krav om en pålitelig elektrisk kontakt mot sjøen.

For båter med epoxybelagt støpejernskjøl anbefales:

  • Dedikert jordingsplate
  • Etablert metallisk forbindelse via metallstruktur som alltid har kontakt med sjø.

 

Hva krever forsikringsselskapene for landstrøm og skilletrafo om bord?

De fleste norske forsikringsselskaper krever at fast elektrisk installasjon om bord:

  • Er utført fagmessig.
  • Følger gjeldende normer.
  • Kan dokumenteres.

Og at arbeidet:

  • Er utført av autorisert elektriker.

 

Hvilken type kabel skal brukes om bord i båt ved landstrøm?

Om bord i båt skal det brukes:

  • Fleksibel flertrådet maritim kabel
  • Type H07RN-F, H07BQ-F eller UL1426 “Boat Cable”

Disse tåler:

  • Vibrasjon.

  • Fukt.

  • Salt.

  • Olje.

  • Bevegelse.

Fast installasjonskabel som:

❌ PR
❌ PFXP
❌ EKK/EKKJ

Skal ikke brukes, fordi de kan sprekke, ta inn fukt og miste isolasjon ved vibrasjon. ISO 13297 krever fleksible ledere egnet for maritimt miljø.

Husk også at kabelavslutninger skal utføres på fagmessig måte, og bør avsluttes f.eks. ved hjelp av krympestrømpe med innvendig lim.

Vi anbefaler Titanex H07RN-F fra Nexans.

Dårlig skilletrafo

Hvilken skilletrafo

Det finnes flere modeller på markedet, og sikkerhetombord.no forhandler de mest anerkjente produktene tilpasset maritime installasjoner.

Vi kan også tilby det materiellet og rettledningen som trengs for at din installasjon skal bli vellykket: Informasjon svært få andre aktører tilbyr.

NORATEL LS-SERIE

“Premium – beste for norske forhold”

Anbefales til:

  • Seilbåter.

  • Stål- og aluminiumsbåter.

  • Båter som ligger mye i havn.

  • For deg som vil ha “det beste.”

  • Profesjonelle installasjoner.

Hvorfor velge Noratel?

  • Utviklet for maritim bruk
  • Dokumentert TT/IT oppkobling
  • Definert 0-punkt / midtuttak
  • Lav magnetisk støy
  • Svært solid oppbygning
  • Soft-start


Fordeler

  • Best dokumentasjon
  • Enkel å jorde korrekt
  • Lang levetid

Ulemper

  • Tung
  • Pris
  • Fysisk størrelse

Perfekt for:

  • Større seilbåter.
  • Større motorbåter.
  • Mindre fiskebåter.
  • Mindre arbeidsbåter.
  • Mindre servicefartøy.
  • Fast brygge eller båtplass med landstrøm.


Victron Energy

“Smart og prisgunstig. Bestselger!


Anbefales til:

  • De fleste typer vanlige fritidsbåter.

  • Kunder som allerede har Victron utstyr.

  • Installasjoner med liten tilgjengelig plass.

  • I kombinasjon med inverter/lader.

Hvorfor velge Victron?

  • Middels lett
  • Rimelig
  • Kan fåes i versjon med automatisk valg av 115/230V AC inngangsspenning
  • Fungerer godt med Victron Quattro /Multiplus
  • Soft-start


Fordeler

  • Pris.
  • Vekt.
  • Samme formfaktor som øvrige Victron enheter.

Ulemper

  • Dårlig dokumentasjon, spesielt på jording.
  • Ikke ABYC-sertifisert.
  • Mangler definert 0-punkt.
  • Kan være krevende å montere.
  • PE fra landstrøminntak og fartøy bør kobles sammen når båten står på land.


Passer for:

  • Standard motorbåt.
  • Turseilere.
  • Deg som har Victron fra før.


MASTERVOLT 

«Kompakt high-end med ABYC-fokus”


Anbefales til:

  • Båter som skal til USA eller langtur.

  • Båter som har Mastervolt system.

  • Liten plass tilgjengelig.

  • Verft / nybygg.

Hvorfor velge Mastervolt?

  • Kompakt design
  • Svært lav støy
  • Dokumentert ABYC-tilpasning
  • Høy effektivitet


Fordeler

  • Kompatibel for hele verden.
  • Minst fysisk størrelse.
  • Høy teknisk kvalitet.
  • Kan integreres med øvrige Mastervolt enheter.


Ulemper

  • Pris.
  • Tilgjengelighet.
  • Mindre fleksibel enn Noratel
  • Mer elektronikk – ikke en skilletrafo i tradisjonell forstand.

    Mastervolt Mass GI 3.5 (Merk navnet!):
    GI i produktnavnet står for Galvanic Isolation, men til tross for navnet er dette en fullverdig, elektronisk skilletransformator som oppfyller alle krav til både sikkerhet og korrosjonsvern, i motsetning til en passiv galvanisk isolator.

     

 

Cristec IT3600 

Fordeler

  • Soft-start (hindrer utløsing av bryggesikringer.)

  • Fullt galvanisk skille.

  • Kan parallellkobles til 7200 W (unikt i klassen.)

  • Termostyrt kjøling med totrinns vifte.

  • Både manuell og automatisk modell tilgjengelig.

  • Godt alternativ der pris og ytelse skal balanseres.

Ulemper

  • Manuell omkobling mellom 115/230 V (kan være upraktisk utenlands.)

  • Vifte = potensielt støy.

Oppsummering

Skilletrafo er den beste løsningen for:

  • Sikkerhet
  • Korrosjonsvern
  • Stabilt strømnett om bord

Med riktig vern, kabling og jording kan du ha et trygt og robust system som du kan stole på om bord.

Det er sterkt anbefalt at alle fartøy med 230V landstrømtilkobling har en skilletrafo. Dette er den eneste løsningen som i praksis oppfyller alle sikkerhetskrav og normintensjoner.

Bruker du kun 230V AC fra egen generator eller inverter, kreves det ikke skilletrafo.

Det er også mange som selger transformatorer fra tidligere elbil installasjoner, som bl.a. Renault Zoe, som krevde TN systemjording fra om bord lader. Enkelte av disse er transformatorer som er uegnet for bruk i båt, blant annet fordi de ikke har separat uttak for jording på sekundærside av trafo: Det er lett å la seg forlede av et rimelig tilbud på en brukt trafo, men man bør være på vakt i forhold til hva man kjøper.

Mange typiske elbil trafoer for fastmontering i bygninger på land mangler noen viktige egenskaper:

  • Mangler sekundær PE-uttak.
  • Ikke maritim isolasjon.
  • Ikke soft-start. Høy innrush.
  • UL/CE marine mangler.

Dersom du snakker med et utsalgssted som ikke kan svare på det som er nevnt i denne artikkelen, bør du kanskje oppsøke et alternativ hvor du møter fagkyndig personale. Landstrøm i båt er ikke et område man bør prøve og feile på.

Spenning over 50V er potensielt dødelig.

Husk at en skilletransformator skal installeres av godkjent foretak.

 

Normer, forskrifter og bransjestandarder for landstrøm og skilletrafo i fritidsbåt

Overordnet regelverk i Norge

Landstrømanlegg i fritidsbåt faller under:

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL)

Denne forskriften stiller krav om:

«Forsvarlig sikkerhetsnivå etter anerkjent norm.»
(FEL §10)

I praksis betyr dette:

  • Dersom en løsning er etablert som anerkjent bransjestandard, forventes den brukt
  • Relevant normverk skal følges

For fritidsbåt er dette:

  • ISO 13297

  • ISO 10133

  • NEK 400 (norsk elektroteknisk norm.)

  • ABYC E-11 (Amerikansk bransjestandard.)

 

ISO 13297:2020 – AC elektriske systemer i småbåter

Dette er den primære standarden for 230V om bord.

Relevante normative krav:

«I henhold til ISO 13297:2020 Clause 7.4 skal overstrømsvern plasseres så nær tilkoblingspunktet for landstrøm som praktisk mulig.»

«ISO 13297 krever at beskyttelsesjord (PE) skal være koblet til en pålitelig elektrisk kontakt mot sjøen.»
(Clause 4.2)

«Etter ISO 13297 skal nøytral leder jordes kun ved kraftkilden, dvs. på sekundærsiden av skilletrafoen, inverteren eller generatoren.»
(Clause 6.8)

Dette er essensielt:

  • Etter skilletrafo etableres et nytt, lokalt 230V-system.
  • Jording bestemmes om bord.
  • Landjord skal ikke videreføres gjennom trafo.

 

ISO 10133:2020 – DC elektriske systemer i småbåter

Gjelder 12/24/48V systemer.

Normativt krav:

«ISO 10133 krever at DC-bondingssystemet skal være koblet til et felles jordingspunkt som igjen har elektrisk kontakt til sjøvann.»
(Clause 5.4)

Praktisk konsekvens:

Motorblokk, batteri minus, jordingsplate og PE skal utjevnes i ett punkt

 

NEK 400  – Norge

NEK 400 er den norske lavspenningsnormen for elektriske anlegg på land, og gjelder blant annet for marinaer og landstrømsanlegg fram til tilkoblingspunktet. For den faste installasjonen om bord i fritidsbåter (under 24 m) er ISO 13297 (AC) og ISO 10133 (DC) de primære normene, mens NEK 400 brukes som bakteppe der det er relevant.

I praksis legges det til grunn at både NEK 400 og ISO 13297 tilsier at alle strømførende ledere skal brytes om bord. Derfor brukes 2-polete vern for landstrøm i fritidsbåt – fase og nøytral skal brytes og sikres.

Årsak:

  • Båter kan ha IT- eller TN-S-system lokalt.

  • Nøytral kan ikke regnes som sikker leder om bord.

    Uten en skilletrafo kan en båt ha både IT og TN-S jordingssystem, alt etter hvilket nett båten er tilkoblet. I Norge er en stor andel lokale distribusjonsnett fortsatt IT og TT nett, og det har ikke alltid vært så god praksis med å skille L og N-leder. Dette gjør at nøytral leder ikke kan regnes som sikker leder om bord.

Bryggeanlegget er vanligvis ikke båteiers ansvarsområde, men skal i Norge bygges i henhold til NEK400.

Utfordringen er at mange jordfeilvern etter en tid slutter og fungere, og at selv ved bruk av «test-knappen» ved angitte intervall kan det være feil i installasjonen som medfører at jordfeilvernet ikke slår ut innenfor trygge rammer. Spesielt krevende er det for bryggeanlegg som blir eksponert for elementene året rundt, og hvor korrosjon og fukt gir kontinuerlige driftsutfordringer.

En elektroinstallatør kan ved hjelp av en installasjonstester verifisere tilstanden på anlegget.

ABYC E-11 (USA)

En amerikansk bransjestandard som ikke er juridisk krav i Norge, men som gir nyttige retningslinjer – særlig rundt ESD og ferskvann.

Selv om ikke norsk lov, fungerer denne som:

  • Bransjestandard.

  • Referanse for verft og produsenter.

  • Strenge krav pga mye dødsfall i ferskvann og brakkvann.

Normativt krav:

«ABYC E-11.5.3.1 spesifiserer at overstrømsvern for landstrøm skal plasseres innen 3 meter (10 ft) fra inntaket.»

 

Hvorfor ikke skilletrafo i normene?

Det finnes ikke et direkte krav om skilletrafo i ISO 13297. Standardene stiller derimot krav til galvanisk isolasjon og trygg jording – som i praksis kun oppfylles fullverdig med skilletrafo.